Friday, May 29, 2009

Manis - manis disangka gula... Rupanya darah di siang hari...(Cerpen Bersiri - 3)


(disambung III)

...Aku terkedu. Kepanasan.

”Arghh, pedulikan itu semua. Aku punya matlamat hidup. Aku punya SPM. Sijil Pergi Menunang.”

Ku segerakan wudhu’ku. Wajib didahulukan. Sunat ku tinggalkan. Kate sunat, tak buat pun takpe..

7.30am. ”Usolli fardos Subhi rakataini Qadhain Adaan Lillahi Taala.”

Sujud terakhir. Di benak kalbu. ” Ya Allah, Moga apa yang ku lakukan ini sentiasa dipermudahkan, dan Engkau sajalah yang tahu apa yang terbaik untuk Hambamu yang lemah ini...”

”Assalamualaikum Warahmatullah...” Salam kedua kulafazkan....Sejenak hati ku hiba sejenak....

Aku termenung di atas sejadah. Sejadah pemberian bakal tunangku. Lantas persoalan demi persoalan menerjah minda....

”Pantaskah (patutkah) aku membuat tindakan sebegini rupa? Adakah aku bersedia? Aku sayangkan zaman ini. Zaman yang penuh dengan fantasi, keterujaan dan hedonisme. Zaman yang aku terpaksa kutinggalkan secara tiba – tiba?”

(bersambung...)

No comments: