Tuesday, September 9, 2008

Sepetang di bulan Ramadhan, 6 Ramadhan 1429H

Sementelah semalaman kekenyangan setelah bersantap dua/tiga slices of kambing a.k.a lamb di KGPA (Kelab Golf Perkhidmatan Awam) Buffet, penulis berazam utk berbuka free di Masjid pada hari ini,kesan perbelanjaan yang melampau pada hari sebelumnya. Namun begitu, pada hari ini, entah di mana silapnya, tiba-tiba pada hari ini, penulis berada di Dee Palma.Sungguh menyayat hati..




Sepetang di Dee Palma sungguh mengasyikkan. Kerana apa? Kerana menunggu waktu berbuka sambil ditemani dgn jumlah hidangan yang takdelah sampai 'infinite', tetapi 'countless'..sambil diselangi dengan lagu-lagu indie dendangan kugiran kerabat diraja...Lihat sajalah pada gambar-gambar di bawah, dan cuba kira jumlah pinggan tersebut jika anda tidak keberatan.

Teknik-teknik berbuka puasa secara buffet yang possibly the most efficient as well as maximising satisfaction:

Tekniks?

1) Sekiranya anda sedar yg anda telah mengambil kuih-muih, pudding, agar-agar (dan seumpamanya) lebih daripada kuantiti yang sepatutnya, anda perlulah menghabiskannya terlebih dahulu.


Hikmah: Sekiranya anda tidak menghabiskan kuih-muih yang ‘terlebih sudah’ kuantitinya itu, pastinya anda tidak akan mampu menghabiskannya kerna sudah pasti anda kekenyangan melampau setelah melantak main course.

Do not afraid dudee, just change ur mindsetting, its all fantasy

2) Jangan sesekali memulakan permainan buffet anda dengan makanan/minuman berunsurkan susu (SU2). Ini merupakan satu kesilapan besar, dan mampu menyingkirkan anda dari meneruskan ‘buffet game.’

Hikmah: Susu, tidak kira dalam bentuk pepejal mahupun liquid, mengandungi elemen protein & lemak yang tinggi. Jadi, susu (SU2) akan bertindak membentuk elemen kekenyangan secara pantas berbanding dengan kadar biasa.

Deviated technique by ajaran Kaha

3) Sekiranya anda sedih memikirkan cost yang anda incurred utk buffet tersebut, letakkan harga secara random pada makanan yang sedang anda suapkan ke mulut anda. Lets say if penulis terpaksa membayar RM70 per head on buffet di sebuah hotel, penulis will assigned simple costing on each types of food/dishes yang masuk dalam mulut penulis spt berikut:

i) Kurma 2 biji = RM 1
ii) 2 Kuih tepung pelita & 1 kuih lapis = RM 3
iii) Nasik & Ayam Golek & Ketam masak lemak = RM 15
iv) Dan seterusnya...

Hikmah: Anda pasti gembira sekiranya jumlah harga makanan yang anda makan , in fact, is more than the price that u have to pay. E.g; Penulis membayar RM 70 utk makanan yang sebenarnya berjumlah RM 80. Jadi, dgn cara ini, anda pasti berasa gembira. Anda win!!(Tips utk menang: assign jumlah harga yg tinggi utk setiap suapan makanan OR makan banyak2, huhu)

4) Kurangkan bercakap semasa makan, kunyah dengan teliti & makan secara cool.

Hikmah: Minda anda lebih focus, dan penghadaman anda lebih teratur. Makanan pula tidak perlu bersesak2 menuju ke destinasi anda, kerana makan secara cool membantu mereka (makanan) perlahan2 melalui traffic light dan akhirnya sampai ke destinasi masing-masing.

5) Bawa ‘ENO’ untuk keselesaan.

Hikmah: Anda mampu makan lebih daripada apa yang anda mampu.

Cubalah!!!

Great technique applied dude..effectively implemented

1 comment:

Unknown said...

oit...join petronas la weh...
gaji dah masyuk skrg