Sunday, August 1, 2010

The Series dan Fellowship of VWM 8

Treatment yang digunakan oleh Adib Aristokrat


(Episod 8)



Adib melangkah bersahaja..derapnya makin perlahan....menuju ke kerusi VIP di salon Chezzo...





...............................................



"Adib, style ape kali nih?" tanya Chezzo rakus meramal RM customer high-profil nya.



"Sebagai penasihat kepada Datin Maznah pakar motivasi, pengulas dan penceramah terkenal, saya rasa imej saya perlulah bertepatan dengan cara hidup dan pergaulan klien - klien saya. Bukan mudah untuk berhadapan dengan golongan seperti socialitas sekiranya imej tidak kelihatan terurus."



Ujar Adib panjang lebar. Tidak menjawab soalan. Chezzo sabar.



"Jadi, nak buat style ape nih?" Chezzo mula mengacukan soalan. Bukan tidak sabar, tapi sentiasa bersedia memahami kehendak pelanggan. Bukan mudah untuk memuaskan hati pelanggan kerana tertusuk di hati Chezzo hasil ajaran sifunya Michael Poh, customer is always right.



"Chezz, rasa - rasanye, berdasarkan pandangan awak yang berpengalaman ni, style apakah yang sesuai dengan saya? Jangan lupa, saya berhadapan dengan ramai Dato', Datin terutamanya. Jadi, kalau boleh saya nak rambut saya memiliki style smart casual, profesional tapi masih nampak cool. Ok?" Adib menyebarluaskan penerangan kepada Chezzo sambil menunjukkan ibu jari tangan kanannya.



Chezzo panas. Hatinya membara. "Cakaplah awal - awal, bukan ko tak tahu ramai lagi customer yang menunggu. Sebab ko kawan aku je, aku kasik potong turn. Cakap banyak pulak." Oh, ini luahan jujur di lubuk hati Chezzo sahaja. Takkanlah Chezzo tak hormat customer. Mustahil. Mengenangkan RM punya pasal, Chezzo setia seadanya.



Chezzo memulakan langkah hairstylist yang bermaruah dan penuh gaya....Adib meneruskan percakapan tidak berfaedahnya...Chezzo melayan sahaja...customer lah katakan...



.............................................



20 minit berlalu...Adib mula memberikan komen kepada gaya potongan yang Chezzo imposekan...



"Chezzo, apa kata awak highlightkan sikit dekat bahagian sekian - sekian nih. Saya rasa tak jejas imej saya kalau dikalerkan sedikit bahagian sekian - sekian nih."



"Boleh, tapi kena diberitahu ada ongcostnya. Tak mahal, tapi tak murah lah jugak. Sebab tadi ko dah tambah, buat treatment pulak tu. Vitamin tuh mahal lah jugak, ko ok ke Adib?"



Adib melihat cermin. Berwajah selamba munafik sambil membalas, "Takpe Chezz, kalau pasal duit, awak jangan risau."



................................................



Hati Chezzo berbunga riang mendengar jawapan Adib si Aristokrat.





Bersambung...



.............................................