Wednesday, July 16, 2008

Materialistikkah kami?


Auditor, Corporate Finance , Auditor
(Putrajaya, 2005)



Professional & Materialistik? Why hardly to change peoples' perception?Bak kate Nabil (Bang Bil), whats the problem with all these peoples (slang Minang + English = Minglish).

Harinih, aku reach client (MOX) around 8.30 am. Paling awal (setelah berhari-hari since last two weeks aku always late, biaselah, Melayu). Seawal pagi sesudah syuruk around 7.30am, aku dah start pecut gune taksi aku. Dari Wangsa Melawati ke PJ, memang masyuk minyak petrol utk diisi. Utk sampai ke PJ dengan senang, aku assume better to use MRR2, LDP:lalu Kepong, Bandar Utama, then aku take exit LRT Taman Bahagia, shortcut ke Jln 222, PJ (8.30 am jelah). Tapi kalau tak jam, (meaning waktu malam la), better kalau gune Jln Genting Klang, Bulatan Pahang, Mahameru, Jln Bangsar, Federal straight Jln 222. Mmg taksi betullah aku nih. Kire average expenditure aku utk petrol per day (since last 2 weeks) aku approximately RM20. Huh, meriah betullah stesen2 minyak yang bertuah.

Memikirkan inflasi diri sendiri yang meningkat (demand on money increase, supply on money kurang), aku bertindak nekad utk membuang semangat ke'team'an aku di dalam audit team yg semuanya nak lunch kt non-halal(dah aku sorang jer Melayu Islam). "Sungguh celaka ke atas mereka" (surah ape aku tak tau). Jadi, aku pun lunch lah kt area2 Jalan 225 bersama mamat2 kilang. Terpaksalah aku bukak tie, kalau tidak sah2 kena kerat dgn minah warung yg agak gelojoh pandangannya dalam meletakkan harga terhadap makanan 2 yang diorder oleh orang2 opis (kate gerak hati minah tersebut). Jadilah, sepinggan nasi putih, seekor ikan temenung, timun 3/4 keping & sambal belacan (orang melayu Islam, sambal belacan nih kire mcm kurma utk Arab Muslim). Okla, kener charge RM5, itu belum aku bukak baju lagi (kalau tidak mesti dpt makan free).

Mmm, tekanan kerja yang berterusan meyakinkan aku yang aku nih loser. Sekali lagi aku diketepikan di waktu dinner, kerana team aku beriya-iya ingin melantak dim-sum dan itik panggang beserta Bak Skit Teh tuh. Aperpun, disebabkan tempat kerja aku yang berdekatan dgn Menara TM, aku tanpa segan-silu menjemput seorang lagi loser Helmi Ibrahim (Helmi senyap), utk melantak di UM(adela dlm 10 minit from client place). Helmi yang jodohnya segansilu utk kunjung tiba lantas mengiyakan invitation aku. Mm, aku berharap Helmi yang masih tiada jodoh juga tanpa segansilu mebelanjakan akan diriku, namun harapanku punah kerna aku terpaksa membayar sendiri. Nasi Goreng Pattani +Iced Lemon = RM5. Alhamdulillah.

So, average daily (working days) expenditure aku for last 2 weeks, based on random estimation is approximately RM40 per day (in case lunch KFC ke, Dinner McD ke, top up prepaid ke). Today, aku manage to record amongst the lowest working days daily expenditure, around 35. (RM20,minyak + RM5,lunch + RM5,dinner + RM5,sms&call). But, how long aku boleh hidup mcm nih. Audit profession, u have to work in a team, and u must have a very strong team spirit,itu belum cakap pasal nak jadi active team player lagih. Sah2 kena makan dgn team, huh, mmg lari budget.

Enjoy ur life, live life to the fullest, with minimal cost. Materialistikkah kami?

No comments: